De beleidsregel Experiment inclusieve leeromgeving is op 21 juni gepubliceerd: bekijk het bericht. Met deze regeling kunnen scholen voor regulier en gespecialiseerd onderwijs intensiever samenwerken en zo een start maken met inclusief onderwijs.
Inclusief onderwijs vraagt om aanpassingen in de wetgeving. Met deze beleidsregel wordt het effect van beoogde aanpassingen in de wetgeving onderzocht. Scholen voor regulier en gespecialiseerd onderwijs krijgen met deze regeling de mogelijkheid om intensiever samen te werken, en een stap naar inclusief onderwijs te zetten.
Het praktijkonderwijs en het speciaal basisonderwijs kunnen ook meedoen. Het praktijkonderwijs kan samenwerken met het voortgezet speciaal onderwijs. En het speciaal basisonderwijs kan samenwerken met het regulier onderwijs en met het speciaal onderwijs. Met de beleidsregel kunnen alle (of een deel van de) leerlingen van een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs volledig naar een reguliere school. De leerlingen krijgen extra ondersteuning uit het gespecialiseerd onderwijs. Er gaat een leraar uit het gespecialiseerd onderwijs mee naar de reguliere school om de leerlingen te ondersteunen. Zo kan bijvoorbeeld op een reguliere school vanuit het speciaal onderwijs een ondersteuningsklas ingericht worden.
Op woensdag 26 juni was er een webinar waarin het ministerie van OCW toelichting gaf op de nieuwe beleidsregel. Hier is een opname van gemaakt, hieronder is deze terug te kijken.
Bekijk Presentatie webinar beleidsregel Inclusieve leeromgeving 2024
Een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden (FAQ) vind je hier.