Banner

Op maandag 23 september organiseerde het Steunpunt Passend Onderwijs een werkbezoek voor onderwijsprofessionals met als thema schoolaanwezigheid. Het bezoek vond plaats bij het IVKO, montessori kunstvakschool voor vmbo-t en HAVO in Amsterdam. Hier werden twee presentaties gegeven. De eerste door Patricia Graczyk. Samen met Chris Kearney ontwierp zij een raamwerk (Multidimensional Multi-tiered System of Support raamwerk), waarbij de focus ligt op de aanwezigheid van leerlingen. Gevolgd door Marleen van der Wolde, afdelingsleider Onderbouw van het IVKO, over de implementatie van het raamwerk en het succesvol terugdringen van verzuim.

 

‘It’s not about the interventions, but about the data and framework’

Patricia Graczyk benadrukt in haar presentatie dat alles eerst begint met het verzamelen van data. Interventies worden pas daarna op maat ingezet op basis van deze gegevens. Bij de samenstelling van je schoolaanwezigheidsteam (SAT) is het belangrijk ervoor te zorgen dat je complementair bent aan elkaar. Ze benadrukte de aandacht te richten op ‘satisfactory (‘Good’) attendance’ voor alle leerlingen, met een focus op preventie. Verder gaf ze aan hoe belangrijk ‘the whole Child Approach’ is en het aansluiten op de individuele behoeften van leerlingen (‘not one size fits all’). Ook geeft ze mee schoolaanwezigheid echt onderdeel te maken van de schoolcultuur.

 

Rondleiding door de school

Hoewel absentie moeilijk zichtbaar is bij een schoolrondleiding, moet een school, zoals Marleen van der Wolde (afdelingsleider Onderbouw) zegt: ‘Een plek zijn, waar je wilt zijn’. Dat werd deze dag ervaren door de deelnemers; de entree, de kleuren, de lokalen, het uitzicht en vooral de kunst van de leerlingen zelf.

 

In de praktijk

Bij de tweede presentatie gegeven door Marleen van der Wolde werden de deelnemers meegenomen in ‘absentie in de praktijk’. Uit de data (Magister, RDP, absentieregistratie) bleek, dat ze opvallend veel geoorloofd verzuim hadden. Dit hebben ze aangescherpt. Ze besprak verschillende interventies die waren ingezet op basis van de data, zoals het nabellen van afwezige leerlingen. Zo konden deelnemers zien hoe het ‘piramide’ raamwerk in de praktijk werkt.

 

Enthousiast verder

Bij de afsluitende lunch bespraken de deelnemers enthousiast hoe ze deze inzichten zelf kunnen toepassen. Er werd vooral gesproken over het belang van het bijhouden van absentie en het opmerken van elke leerling: wat heb jij nodig om er wél te zijn?

 

Ook deelnemen?

Ook geïnspireerd worden of kennis ophalen? Het Steunpunt organiseert regelmatig werkbezoeken. Houd de website en nieuwsbrief in de gaten voor meer informatie!