Banner

Symbiose als grensvervaging VO en VSO 

Op maandag 27 januari werden we hartelijk ontvangen op de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn. Rond 9:30 uur opende Jacobien van Willigen, directeur VSO en Passend Onderwijs, dit werkbezoek waar een diverse groep experts aan tafel zat vanuit het hele land en vanuit diverse functies in het onderwijs.

 

Passend Onderwijs

Jacobien presenteerde hoe zij op de Jacobus Fruytier het VO en VSO met elkaar en naast elkaar laat werken. De presentatie startte met een uitleg over de vormgeving van de basisondersteuning en welke arrangementen er zijn ingericht voor de VO-leerling. En vanuit welk gedachtengoed dit plaatsvond. Zo vertelde ze dat als eerste bij een vraag aan het zorgloket wordt gekeken welke interventie er nodig is in en voor het team: wat kun je zelf nog doen? Door geschoolde coaches worden er klassentrainingen aangeboden om het handelingsrepertoire van de docent uit te breiden. Naast een Reboundvoorziening en Schakelklassen is er ook een arrangement voor langdurig zieke en/of langdurig afwezige leerlingen. De orthopedagoog, ondersteuningscoördinator en de ambulant begeleider spelen hierin een belangrijke rol.

 

VSO Cluster 4

Daarna kregen we uitleg over de setting van het VSO binnen hetzelfde gebouw. De teamleider VSO Cluster 4, Erik van den Belt, gaf een presentatie over het onderwijs en de samenwerking van het VSO met het reguliere VO.  

Veiligheid en het welbevinden zijn de speerpunten. Er zijn hoge verwachtingen, want het uitgangspunt is dat alle leerlingen met een VO-diploma van school gaan. En dat een leerling met het diploma op zak er ook wat mee kan op het MBO/HBO.  

De klassen zijn ingedeeld op ondersteuningsbehoefte en er wordt niet met een jaarlagensysteem gewerkt. De klassen bestaan uit zo’n 11 leerlingen en zij ontvangen de lesstof vanuit regulier. Elke klas heeft een eigen mentor die aanwezigheid, welbevinden en leren leren individueel begeleidt. Via een ELO of een uur uitleg door een vakdocent komt de leerling aan de leerstof. De leerlingen werken veel zelfstandig. 

 

Symbiose

Vanaf leerjaar 2 vindt er symbiose plaats waar het past, waar het kan en waar het mogelijk lijkt voor de VSO-leerling en de VO-les. De leerling volgt bij de vakken die hij/zij goed kan de reguliere lessen. Dit kan dan uitgebouwd worden naar een plek in de Doorstroomklas. Ook vindt er symbiose plaats bij het volgen van de praktijkvakken VMBO bovenbouw. 

De Doorstroomklas is bedoeld voor leerlingen die de overstap naar regulier maken of gaan maken. Vanuit individuele doelen, die in het OPP zijn opgenomen, werkt de leerling toe naar volledig regulier onderwijs. De Doorstroomklas vormt tijdens de schoolcarrière een vangnet voor deze leerling, voor als dat nodig is. 

Tijdens de rondleiding door het VSO-deel van de school kwamen we vanuit een grote hal via klapdeuren in een andere omgeving waar het prikkelarm gemaakt was. Ook konden we vragen stellen en meekijken bij het werk van een leerling. De mentor legde uit hoe het heel praktisch werkt voor een leerling, voor de mentor en voor de organisatie om symbiose en doorstroom te bevorderen. 

 

Schakelklas

Als laatste kregen we uitleg over de inzet van de Schakelklas. Deze ‘klas’ is bedoeld voor leerlingen die in hun eigen klas even niet kunnen meekomen. Kortdurend en onder begeleiding van een ambulant begeleider werken ze toe naar goed gedrag in de klas. Deze Schakelklas werkt preventief en voorkomt regelmatig een TLV-aanvraag.  

 

Slot

Na een goede lunch was er nog ruimte voor het uitwisselen van vragen en ervaringen en bespraken we de stelling:  ‘Als we VSO afschaffen en wel de leerlingen ondersteuning bieden, wat dan?’  

Met veel stof tot nadenken, tips en ideeën op zak en een goed beeld van deze symbiose namen we afscheid. Hartelijk dank voor de ontvangst! 

Ontzettend fijn om een kijkje te mogen nemen en te horen hoe het onderwijs wordt vormgegeven. Ook fijn om andere mensen uit het werkveld te ontmoeten en kennis en ervaring uit te wisselen.

Deelnemer -

Ik ga met drie locaties in gesprek om de samenwerking met VSO verder vorm te geven.

Deelnemer -

Meer informatie en inspiratie

 

Ondersteuningsaanbod

Kun je praktische hulp gebruiken bij het inrichten van een inclusieve leeromgeving? Bekijk ons ondersteuningsaanbod.