Banner

Inclusief Onderwijs op De Esdoorn in Elst 

Op woensdagochtend 5 februari organiseerden we, in samenwerking met basisschool De Esdoorn en ZML-school Lichtenbeek in Elst, een werkbezoek over thuisnabij en inclusief onderwijs. Na een warm welkom met koffie, opende Linda van Raaij, teamleider van Lichtenbeek en Vincent Scholte directeur van De Esdoorn met een presentatie over de samenwerking binnen De Esdoorn, met de titel: Inclusief onderwijs: Gewoon doen! 

 

Twee scholen onder één dak

In het gebouw van De Esdoorn werken twee scholen samen: De Esdoorn en Lichtenbeek, een school voor ZML-onderwijs. Dit doen ze ‘samen waar het kan, apart waar het moet’. Lichtenbeek krijgt financiering vanuit het speciaal onderwijs en kan daardoor kleinere groepen creëren met zowel een leerkracht als een onderwijsassistent, want dat is wel nodig. De kleuters draaien twee ochtenden per week mee in de reguliere groep. Vanaf groep 3 nemen de leerlingen van Lichtenbeek deel aan bewegingsonderwijs en IPC (International Primary Curriculum). Ze vieren vieringen samen en hebben een leerlingenraad. Twee leerlingen van Lichtenbeek maken deel uit van de leerlingenraad (met begeleiding). 

 

Broertjes en zusjes 

Er zijn zeer positieve resultaten te zien bij de leerlingen van Lichtenbeek, vooral op het gebied van lezen. Dat is een win, maar de samenwerking levert een win-win situatie op voor beide scholen. Daar zoeken ze ook steeds bewust naar, want dit doet samenwerking stromen. Door de leerkrachten van Lichtenbeek op het plein is er minder pleinwacht nodig en bepaalde onderdelen van het GO kunnen ook gebruikt worden door kinderen uit het regulier. Maar de mooiste win-win van deze school is misschien wel dat kinderen gewoon in hun eigen omgeving naar school kunnen, ook broertjes en zusjes! Dit filmpje werd gedeeld en raakte echt: Samen met jou! Een ouder aan het woord.

 

Rondleiding

Tijdens de rondleiding viel op dat er geen opvallende verschillen waren op te merken in de school, ondanks dat sommige kinderen extra ondersteuning krijgen. Sommige klassen hadden kleinere groepen met meer pictogrammen, maar het belangrijkste was, het ademde één school. Dit komt misschien door de indeling, waarbij klassen van Lichtenbeek verspreid zijn geplaatst in het gebouw, zodat er echt samenwerking ontstaat. Deze samenwerking vraagt natuurlijk om aandacht, met gezamenlijke teammomenten in de week en studiedagen. 

 

Afsluiting met lunch

Na een inspirerende presentatie en rondleiding werd het bezoek afgesloten met een gezamenlijke lunch. Vanwege de doorstroomtoets konden de kinderen dit keer de soep niet maken, maar de conciërge maakte dit goed met heerlijke soep en broodjes. Deze afsluiting is waardevol, om met elkaar bevindingen te delen over inclusie en mogelijkheden voor de toekomst. 

Wij willen hier echt mee aan de slag. Ik zie geen problemen als er geen SO-school bij ons in de buurt zit, ik zie juist kansen. Wat kunnen wij hiermee binnen onze school? - Deelnemer