Banner

Op 1 oktober 2024 namen ruim 100 mensen uit het hele land deel aan de Netwerkbijeenkomst Toelaatbaarheidsverklaring (TLV).

Plenaire gedeelte

In het plenaire gedeelte van deze bijeenkomst namen Michiel van Houtum en Zamora Pengel van het ministerie van OC&W ons mee door de Verbeteraanpak passend onderwijs op de thema’s OPP’s en TLV’s. Thema’s die aan bod kwamen:

  • Verbeteraanpak Passend onderwijs
  • Hoorrecht en OPP-trainingen
  • Implementatie Landelijk TLV-aanvraagformat
  • Ex-ante Evaluatieonderzoek TLV-systematiek

In de middag was het podium voor Bert Wienen (o.a. oprichter Instituut voor Inclusie). Na een onderzoeksanalyse van ruim 100 TLV dossiers met daarin vooral veel overtuigende woorden en redenaties om falen van een context toe te schrijven aan kinderen, nam hij ons in mee in de uitkomsten van onderzoeken in TLV in relatie tot inclusief onderwijs. Een van de conclusies tijdens deze presentatie was; ‘verwijzen is soms verstandig, maar zie dan de leerlingen die verwezen zijn als spiegel van de kwaliteit van de school’.

Bekijk plenaire Presentatie OCW verbeteragenda passend onderwijs OPP&TLV
Een rapportage van de dossieranalyse door het Instituut voor Inclusief onderwijs volgt mogelijk in het voorjaar van 2025.

 

Sessierondes

Sessie 1: Administratieve lasten TLV 
Sardes heeft op verzoek van het ministerie van OCW onderzoek gedaan naar de ervaren administratieve lasten in het sbo, v(s)o, pro en samenwerkingsverbanden (swv’s) bij de aanvraag en afgifte van TLV’s. Tijdens deze deelsessie heeft Dieneke de Ruiter van Sardes de deelnemers meegenomen in de wettelijke vereisten aan het TLV-traject en is men onder begeleiding van Marjolein Zandbergen van het Steunpunt Passend Onderwijs aan de hand van het onderzoeksrapport met elkaar in dialoog gegaan over de onderbouwing van aanvragen, nut en noodzaak van herindicatie en de rol van de beoogde school in het aanvraagproces. De uitkomsten van deze sessie worden door OCW meegenomen voor het vervolgtraject.

Bekijk hier: Visualisatie proces TLV-aanvraag en aanmelding en begeleiding leerlingen sbo, pro en (v)so cluster 3 en 4 | Publicatie | Rijksoverheid.nl 

 

Sessie 2: In de wacht, wel een TLV maar geen plek. Wat kan je doen vanuit de TLC?
In deze sessie zijn deelnemers onder leiding van Desirée Nijssen (stafmedewerker ondersteuningsaanbod swv) en Teunie Morren (Steunpunt Passend onderwijs) met elkaar in gesprek gegaan over wat kun je tussentijds en/of preventief doen. Welke belemmeringen zijn er bij het vormgeven van bijvoorbeeld arrangementen. Wat kan er wel? Ideeën en initiatieven zijn hierbij uitgewisseld.  

 

Sessie 3: Deskundigenadviezen
Bij het verstrekken van een TLV moet het samenwerkingsverband zich laten adviseren door deskundigen. In deze deelsessie is er door twee inspecteurs samenwerkingsverbanden (Jan Willem Maijvis en Annemieke Harreman) uitleg gegeven over naar welke voorschriften en procedures de inspectie kijkt en hoe dit zich verhoudt tot de adviezen van de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheid (LBT). Hierover heeft de inspectie onlangs ook een notitie geschreven. 

Bekijk hier de Notitie van Inspectie van het Onderwijs over deskundigenadviezen

 

Sessie 4: Samen met ouders optrekken
In deze sessie heeft Noëlle Pameijer (Kinder- en jeugdpsycholoog, en coördinator expertpool) de werkwijze TLV-traject van swv Unita (po) toegelicht aan de hand van een praatplaat. Annemarie de Bonte-Verhage (beleidsmedewerker kwaliteit en voorzitter commissie toelaatbaarheid) heeft de werkwijze van de TLV commissie van swv Goeree-Overflakkee (po en vo) gepresenteerd. Als aanvulling op deze sessie heeft het Steunpunt Passend Onderwijs een brochure laten schrijven door Nijkamp over TLV en Ouders. Deze brochure geeft informatie over de verschillende fasen van het TLV-proces, speciaal gericht op de betrokkenheid van ouders hierbij en vanuit een juridisch kader. 

Bekijk de presentatie Sessie 4: Samen met ouders optrekken
Bekijk de Zolang-Zodra praatplaat
Bekijk hier de TLV en ouders brochure
Bekijk de routekaart aanvraag (gespecialiseerd) onderwijs/jeugdhulp (website swv Goeree-Overflakkee)

 

Sessie 5: Inclusie, in gesprek
Aansluitend op de presentatie van Bert Wienen was er in deze sessie een verdiepende workshop onder leiding van Willeke Doornbos (oprichter instituut voor inclusief onderwijs). Deelnemers gingen hier aan de slag met het oefenen en ontwerpen van een aantal onderwerpen. Aan de orde kwam het breed blijven kijken bij extra ondersteuning, wat zeggen we en schrijven we over leerlingen als het niet meer lukt a.d.h.v. een OPP en er werd afgesloten met een eerste aanzet voor het ontwerpen van een checklist met aanknopingspunten.

 

Overige relevante informatie: