Op donderdag 10 oktober werd een lokaal vol geïnteresseerde onderwijscollega’s uit het hele land warm verwelkomd op Basisschool De Triangel. Rianne Boerefijn, directeur van Stichting Iep, en Marjolein Brouwer, directeur van de Triangel, namen ons het eerste deel van het programma mee in het proces van het opzetten van de SNS-klas op basisschool De Triangel. In de regio was niet voor alle leerlingen een onderwijsplek te vinden. Na een lange zoektocht en meerdere schoolwisselingen van haar eigen zoon, startte Rianne en haar man Stichting Iep. Geïnspireerd door een bezoek aan een SNS-klas in Schiedam volgden gesprekken met het samenwerkingsverband, de gemeente en basisschool De Triangel.
De route naar de SNS-klas
Dat er direct werd gedacht aan De Triangel was geen toeval. Op deze basisschool denkt en werkt men namelijk al jaren met een inclusiebril op. Ze staan open voor leerlingen die iets extra’s nodig hebben. Het gedachtengoed “Wij zijn een gemeenschap en willen er zijn voor alle leerlingen uit de wijk” zit in de genen van de school. De partijen hebben met elkaar gezocht naar de mogelijkheden, om ervoor te zorgen dat de leerlingen (die anders buiten het onderwijs zouden vallen) in de buurt naar school kunnen, erbij horen en zich kunnen ontwikkelen met de juiste zorg en ondersteuning die zij nodig hebben. Hier komt natuurlijk veel bij kijken. In de presentatie werd ingegaan op verschillende randvoorwaarden: Wat is er nodig? Wie zijn betrokken? Hoe regel je de financiering? Met wie werk je samen en waar ligt ieders verantwoordelijkheid?
Ook de ouders werden meegenomen in het proces. Tijdens een drukbezochte ouderavond konden zij delen waar ze bang voor waren en werd er met elkaar gesproken over wat de komst van een SNS-klas de school oplevert en hoe alle betrokken bij de school ambassadeurs konden zijn.
Na ieders grote inzet was ruim een jaar geleden de opening van de SNS Iep-klas in De Triangel. Driehonderd leerlingen en betrokken partijen zongen op het plein luidkeels “Kom aan boord”. De zes leerlingen van de SNS Iep-klas braken op het podium letterlijk een muur af tussen de twee werelden van de kinderen.
SNS Iep-klas: een samenwerking
Merve Ozdemir, van samenwerkingsverband PPO Delftlanden, vertelde over de rol en de inzet van het samenwerkingsverband. Buiten de arrangementen voor deze leerlingen, waardoor de school financiële zekerheid heeft, kijken er vanuit het swv specialisten mee met de leerkracht. Er wordt gedacht in mogelijkheden en buiten de kaders gezocht naar ‘Wat kan er wel? En wat heb je als leerkracht of school nodig om daar te komen?’. Het samenwerkingsverband heeft de route naar inclusie ingezet en zij zagen dat deze draagkracht en mindset ook op De Triangel aanwezig was. Zij stonden daarom klaar om bij te dragen aan het opzetten van de SNS Iep-klas.
Joyce van der Peet, kwaliteitsondersteuner van De Triangel, vertelde meer over de praktische uitvoering in de school. Er wordt vanuit groepsdoelen en individuele doelen gewerkt met verschillende methoden. De leerlingen van de SNS Iep-klas en de overige twaalf groepen, komen (wanneer mogelijk) samen tijdens vieringen, het buitenspelen en knutsel- en gymlessen. De gedachte van de school was om naast elkaar op de starten en de kinderen rustig aan elkaar te laten wennen, maar al binnen twee weken werd er door de leerlingen gevraagd naar ontmoeting en samen spelen. Vanaf de start hoort de SNS Iep-klas bij de school.
De expertise van Stichting Iep wordt overigens niet alleen gebruikt in de SNS Iep-klas, maar ook binnen de reguliere groepen. Zo werkt de school aan professionalisering en is het mogelijk om meer leerlingen ‘binnen de school’ te houden.
Een ouder van een leerling vertelde ons vervolgens over wat de SNS Iep-klas voor haar zoon en haar gezin betekent. Jouw kind op een school dichtbij huis, in een inclusieve samenleving, net als broertjes en zusjes en gegroet worden in de plaatselijke supermarkt, is de wens van iedere ouder. Haar zoon gaat met heel veel plezier naar school, ontwikkelt zich en maakt contact met andere kinderen. Thuis zorgt het voor meer rust en balans in het gezin.
Natuurlijk zijn er naast de grote successen ook knelpunten. Tijdens de presentatie werd ook het eerlijke beeld geschetst over de uitdagingen rondom financiering, uitstroom, verantwoording en huisvesting.
Rondleiding
Tot slot namen de experts van de school, de leerlingen, alle bezoekers mee voor een rondleiding in de school. We kregen een kijkje in de lokalen, het leerplein, de snoezelruimte en ook het magazijn werd niet vergeten. Tijdens een heerlijke afsluitende lunch wisselden de deelnemers ervaringen en gegevens uit en werden de vragen die nog speelden beantwoord.
Bedankt Rianne, Marjolein en collega’s voor dit inspirerende werkbezoek!
Ook een SNS-klas opzetten of behoefte aan meer informatie?
- Bekijk het ondersteuningsaanbod
- Neem contact op met Stichting het Gehandicapte Kind
- Bekijk het Stappenplan – Samen naar School-initiatieven (samennaarschoolinitiatieven.nl)
- Bekijk de website Elk kind kan leren met inclusief onderwijs