Op woensdag 12 februari vond de netwerkbijeenkomst samenwerkingsverbanden en gemeenten plaats met als onderwerp ‘Versterken van de pedagogische basis in dunbevolkte gebieden (en wat dichtbevolkte gebieden daarvan kunnen leren)’.
Opgroeien in een dun- of dichtbevolkt gebied maakt uit. En dat heeft gevolgen voor het vormgeven van een sterke pedagogische basis. Hoe doe je dat als voorzieningen niet om de hoek liggen, als je samenwerking tussen kernen op gang wilt brengen, als afstanden groot zijn en je vaak ook nog te maken hebt met een beperkter budget? Dit is de realiteit voor veel dunbevolkte regio’s, die deze uitdagingen weten om te zetten in kansen. Wat kunnen dichtbevolkte gebieden hiervan leren? En welk handelingsperspectief biedt dit voor andere regio’s?
Deelnemers aan het gesprek:
- Vanuit onderzoek | Willeke Doornbos, co-auteur van het rapport Leren en Participeren: een nieuwe strategie voor dunbevolkte regio’s
- Vanuit het onderwijs | Sjon de Waal, directeur-bestuurder RSV Breda en omstreken
- Vanuit de gemeente | Meis Broeders, senior beleidsadviseur Maatschappelijke Ontwikkelingen, gemeente Goeree-Overflakkee
Meer lezen
- Bekijk de presentatie Versterken van de pedagogische basis in dunbevolkte gebieden
- Adviesrapport Elke regio telt! van Raad voor de leefomgeving en de infrastructuur
- Rapport Leren en Participeren: een nieuwe strategie voor dunbevolkte regio’s
Webinar
Onbeantwoorde vragen uit de chat
- Is er een link naar de Doen-dag op 14 maart 2025?
De Studiemiddag Inclusie van RSV Breda e.o. VO vindt plaats op 14 maart 2025. Dit is in samenwerking met Met Andere Ogen. Deze studiemiddag is in eerste instantie voor onderwijsprofessionals en er wordt gewerkt met een wachtlijst. - Wie zit er bijvoorbeeld in het waardenetwerk in Breda?
Alle stakeholders die bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen/jongeren. Zie de afbeelding hieronder. Van kinderopvang, onderwijs (PO en VO), vervolgonderwijs, jeugdhulp CJG, ketenpartners GGD, GGz en zorgverleners zoals surplus, MEE etc, etc. In 2 jaar is het plan focus 2040 gevormd om gezamenlijk zorg te dragen voor afgesproken doelen om alle jongeren te helpen: opgroeien, ontwikkelen en nazorg. Ze kunnen nu al starten met een uitvoeringsagenda 2025-2027. Ze kijken daarbij met name naar de sociale en pedagogische basis vanuit de 4 leefwerelden: gezin, omgeving, school en digitaal.