Banner

Op maandagmiddag 23 september organiseerden we in samenwerking met de PO-academie en VO-academie deze masterclass. Terwijl de deelnemers genoten van een kopje thee en lekkernij openden Sofie Sergeant en Hanne Touw de masterclass. Sofie Sergeant is hogeschoolhoofddocent Burgerschap & Inclusie aan de Hogeschool Utrecht, verbonden aan het Instituut Onderwijs en Orthopedagogiek (IvOO) en Lectoraat Jeugd. Hanne Touw is docent aan het Instituut Onderwijs en Orthopedagogiek, werkzaam voor de minor Inclusief Onderwijs en in de masteropleiding Educational Needs. Dit duo is betrokken bij allerlei onderzoeks- en onderwijsprojecten omtrent inclusief onderwijs. Samen met studenten, kinderen, ouders en onderwijsprofessionals willen zij inspireren en ondersteunen richting inclusief onderwijs.

 

“Het gaat om het erkennen van verschillen, niet het wegvegen ervan”

Sofie en Hanne begonnen met een stuk theorie en historie over inclusief onderwijs om ons meer informatie en inspiratie te geven. Waarom zijn we bezig met inclusief onderwijs? Het korte antwoord is: omdat er exclusie plaatsvindt. Het liefst spreken we over goed en thuisnabij onderwijs voor alle kinderen, geeft Sofie aan. Met een afbeelding in de presentatie laat Sofie zien hoe de overheid denkt over inclusief onderwijs. Als kinderen opgroeien in inclusief onderwijs nemen ze dat mee in hun leven en baan later: zo maken we een inclusievere maatschappij.

Het verschil met passend onderwijs legde Sofie als volgt uit: bij passend onderwijs vertrek je vanuit het idee van een tweedeling tussen kinderen die meekunnen en kinderen die struggelen. Bij inclusief onderwijs ga je uit van: het zijn kinderen.

 

“De beste professionalisering is een lerende houding aannemen. Wees leerling van je eigen praktijk, je eigen leerlingen.”

Het duo ging vervolgens in op verschillende aspecten die handig of nodig zijn om tot inclusief onderwijs te komen. Zo benadrukte Sofie het belang van een sterke visie en van taalgebruik. Hanne legde een model toe voor succesvol veranderen. Als die aspecten aanwezig zijn, dan gaat de verandering vanzelf. Andere concepten die aan bod kwamen, waren een derde ruimte, kruispuntdenken en Universal Design for Learning (UDL). Deze termen, voortkomend uit theorie en onderzoek, bieden praktische handvatten om met inclusief onderwijs aan de slag te gaan. Zo leren we omdenken van individuele aanpassingen naar wat werkt voor alle kinderen.

 

In gesprek met elkaar

Na de pauze gingen we in groepjes aan de slag met de dialoogkaarten. Zonder deze kaarten werkt het gesprek natuurlijk ook, want ze zijn slechts een middel voor het doel. In de groepjes kwamen de gesprekken al snel op gang, want de kaarten bieden genoeg inspiratie. In een groepje kwam bijvoorbeeld een gesprek over: ‘hoe deel je groepen in? ’ ‘Is een plusklas inclusief?’ Andere groepjes hadden discussies over hoe leerkrachten te matchen bij co-teaching en hoe we leerlingen bij gesprekken kunnen betrekken.

 

Afsluiting en avondeten

Na alle inspiratie en (nieuwe) ideeën was het tijd om met z’n allen na te kletsen tijdens een gezellig diner. Collega’s die van tevoren niet van elkaar wisten dat ze aanwezig zouden zijn, wisselden bevindingen uit. Bij die scholen en samenwerkingsverbanden zal vast een vuurtje zijn gaan branden. Enkele reacties van mensen op de masterclass:

Mooie presentatie van gepassioneerde mensen. Het was inspirerend.

Deelnemer -

Vanuit kansen kijken naar de ingewikkeldheid van inclusie. Zo mooi.

Deelnemer -

Inspirerend en aanmoedigend om door te gaan met onze brede ambitie!

Deelnemer -

Aangeraden literatuur door Sofie Sergeant en Hanne Touw:

  • Perspectieven op inclusief onderwijs, van Sofie Sergeant en Peter de Vries (red.), 2023
  • Het lerarentekort, pleidooi voor vakmanschap, van Jacqueline Bulterman, 2023
  • The Circle of Courage and Positive Psychology, van Larry Brendtro, 2006
  • Van individueel naar inclusief onderwijs, pleidooi voor minder labelen en meer aandacht voor de kracht van onderwijs, van Bert Wienen, 2023

 

Meer handige informatie en inspiratie:

 

Verder leren:

 

Ondersteuningsaanbod

Kun je praktische hulp gebruiken bij het inrichten van een inclusieve leeromgeving? Bekijk ons ondersteuningsaanbod