Banner

Zoals de naam van de conferentie al verklapt, draaide het op woensdag 5 oktober 2022 om overgangen. Zeker voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte zijn overgangen, bijvoorbeeld van kinderopvang naar school, van po naar vo of van ISK naar regulier onderwijs, kwetsbare momenten in de (school) loopbaan.

De vliegende start was een ongewoon begin. Geen dagvoorzitter die de dag aftrapt maar een voice-over die je opdraagt elders plaats te nemen. Na het vinden van een nieuwe plek moesten vervolgens alle oortjes uit de tas opgeduikeld worden om naar een podcast te luisteren. Het was vervolgens ongewoon stil tijdens de opening van deze conferentie.

Na het luisteren bogen de deelnemers zich, onder leiding van dagvoorzitter Myrthe Meurders, over de vraag hoe we echte aandacht kunnen geven aan alle leerlingen bij hun volgende stap. Op het podium werd ook ingezoomd op deze vraag met Tessa Leonard (BiOND), Anny Peek (LBBO) en Stijn Temmen (PO/VO-raad).

Via de roltrappen verdwenen de deelnemers na de plenaire start naar de tweede etage waar allerlei subsessies plaatsvonden met een breed scala aan onderwerpen. Uiteenlopend van Didactische overgang, Perspectief van ouder en leerling, 10-14 scholen tot Privacy en gegevensdeling. Kortom, er viel veel te kiezen.

Na de lunch was het woord aan Emma Stoks. Emma is een jonge ondernemer met een ongewoon onderwijspad. Jarenlang was ze een ‘model leerling’ tot ze besloot niet naar de universiteit te gaan. In plaats daarvan beet ze zich vast in zelfsturend leren. Wat begon als een persoonlijk onderzoeksproject, mondde uit in een bedrijf. Inmiddels adviseert ze scholen en bedrijven over hun leerstrategie. Hoe zorg je dat mensen (blijven) leren? En hoe zorg je dat dit leren aansluit bij wat de school/organisatie/ samenleving nodig heeft? In haar lezing zoomde ze specifiek in op leren op momenten dat ons leven verandert.

Met nieuwe energie startten de deelnemers vervolgens aan de tweede sessieronde.

Na de middagsessie was het tijd voor de muzikale afsluiting van Dominique Engers met gitarist Eelco Menkveld. Met een humoristische wrap-up in dichtvorm toverden ze een lach op de gezichten van alle aanwezigen. Na een hapje en een drankje vertrokken de deelnemers met een bundel praktijkvoorbeelden en het doosje gesprekskaarten ‘Passend luisteren’ onder de arm weer huiswaarts.

Bekijk hieronder de presentaties, interviews, podcasts en foto’s.

Informatie uit de sessies

Interviews

Podcasts

  • Luister in deze volledige versie van de podcast naar Judith die vertelt over haar ervaring bij de overgang van haar dochters Sarah en Emma van het kinderdagverblijf naar de basisschool. Wat was daarin lastig en wat is helpend geweest?
  • Luister hier naar de uitgebreide versie van de podcast met de 17-jarige Kilian, hij vertelt over zijn overgang van de havo naar het mbo. Wat zou helpend zijn om deze overgang soepel te laten verlopen? Wat verwacht hij van de begeleiding op zijn nieuwe school? Welke tips heeft hij voor ons?

  • Luister in deze complete versie van de podcast naar de ervaring van Dyanne toen haar zoon Stan van de basisschool naar de middelbare ging. Hoe zorg je dat de overgang van de ene naar de andere school het leren ondersteunt en niet onderbreekt? Lees ook het praktijkvoorbeeld van Dyanne: Gewoon naar de basisschool.

Praktijkvoorbeelden

Foto’s