In Nederland streven we ernaar dat alle kinderen en jongeren onderwijs volgen. Toch gaan veel kinderen langdurig niet naar school. In de regio Amersfoort maken verschillende partijen zich sterk voor het recht op onderwijs en het recht op ontwikkeling. Al in 2016 is het (landelijke) Thuiszitterspact gesloten en ondertekend in…
Het Jeugd- en Oudersteunpunt Eemland (JOSEE) functioneert in de huidige vorm sinds begin 2023, maar heeft een lange voorgeschiedenis. Met de start van passend onderwijs in 2014 richtte het samenwerkingsverband po in deze regio een kleinschalig informatiepunt voor ouders in. In samenspraak met leerlingen en ouders is dit informatiepunt de…
Voor veel leerlingen is de overgang van vmbo naar mbo een kwetsbare schakel in de schoolloopbaan. Het regionaal loopbaandossier, ontwikkeld in de regio Noordoost Brabant, wil hier verbetering in brengen. De eerste ervaringen zijn positief, vertellen Jolanda Cuijpers, regiocontactpersoon van het Expertisepunt LOB en tevens werkzaam bij het Loket Doorlopende Leerlijnen…
Onder de naam Eduwiek werken vijf partners in Hoogeveen1 sinds 2017 aan inclusiever onderwijs. In toenemende mate vervagen de grenzen tussen de deelnemende scholen die onder één dak zitten, zodat steeds meer leerlingen trajecten volgen die naadloos aansluiten bij hun ondersteuningsbehoeften. Het Expertisecentrum Eduwiek vervult hierbij een centrale rol en…
In Zo doen zij dit, laten we de professionals uit de praktijk aan het woord. Onderwerpen over de weg naar passend en inclusief onderwijs en alles daartussen. Er wordt belicht wat er goed gaat, maar ook waar de leerpunten liggen. Via deze verhalen hopen wij vanuit Steunpunt Passend Onderwijs anderen…
Alle kinderen die in de Eindhovense wijk Jagershoef/Prinsejagt wonen, krijgen thuisnabij passende opvang, onderwijs en ondersteuning in het gelijknamige inclusieve Spilcentrum, waarin basisschool De Korenaar en kinderopvang Dikkie & Dik met elkaar samenwerken. Berdi de Jonge, directeur van De Korenaar en Patricia van den Elsen, operationeel directeur van kinderopvang Dikkie…
In Zo doen zij dit, laten we de professionals uit de praktijk aan het woord. Dit met onderwerpen over de weg naar passend en inclusief onderwijs en alles daartussen. Er wordt belicht wat er goed gaat, maar ook waar de leerpunten liggen. Via deze verhalen hopen wij vanuit Steunpunt Passend…
Moet de inrichting van het programma van toetsing en afsluiting (PTA) van een vak er voor alle leerlingen precies hetzelfde uitzien? Het Agora-team van het Koningin Wilhelmina College in Culemborg vindt van niet. De school benadrukt dat ongelijke behandeling niet oneerlijk is, zolang de eindtermen en beoordelingscriteria maar gelijk blijven.…
Zes samenwerkingsverbanden – drie po en drie vo - in de regio Nijmegen/Oss/Den Bosch sloegen de handen ineen om de informatiefunctie van de Ouder- en jeugdsteunpunten vorm te geven. Desirée Nijssen en Ilona Parren zijn de contactpersonen van het Ouder- en jeugdsteunpunt van samenwerkingsverband po en vo 30 06 dat…
Via een speciaal scherm in de klas kunnen langdurig zieke kinderen lessen blijven volgen, en misschien nog wel belangrijker: in contact blijven met hun klasgenootjes. KlasseContact, een initiatief van KPN en Onderwijs Ontwikkeling Nederland, maakt dat al sinds 2008 mogelijk. De consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL-consulent) speelt hierbij een cruciale…
In speelleercentrum De Wijde Wereld in Uden zitten opvang en onderwijs niet alleen onder één dak, maar werken alle professionals als één team intensief samen vanuit één pedagogische visie. Dankzij het unieke concept van De Wijde Wereld is dit voor heel veel kinderen een passende plek, vertelt adjunct-directeur Angela Guelen…
Begonnen met tien onderbouwleerlingen in 2017-2018, is het Matrix Lyceum in Drachten de afgelopen jaren uitgegroeid tot een school met 75 havo- en vwo-leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Het is een samenwerking van OSG Singelland en Stichting RENN 4. De samenwerking speelt zich met name af in de klas, blijkt uit…