Tijdens de Week van Inclusief Onderwijs zet het Steunpunt Passend Onderwijs leraren in de SPOtlight die op een inclusieve manier werken. Met welke gedachten zijn zij begonnen, hoe ervaren zij het en wat levert het werken op een inclusievere school op? Laat je vandaag inspireren door Ramses van Oers, De…
Tijdens de Week van Inclusief Onderwijs zet het Steunpunt Passend Onderwijs leraren in de SPOtlight die op een inclusieve manier werken. Met welke gedachten zijn zij begonnen, hoe ervaren zij het en wat levert het werken op een inclusievere school op? Laat je vandaag inspireren door: Ingrid Tieleman van het…
Met de inzet van een inclusiecoördinator en een inclusieteam stimuleert en ondersteunt samenwerkingsverband Amstelland en De Meerlanden scholen om inclusiever onderwijs te ontwikkelen. Inclusiecoördinator Margreet Boermans en directeur van het samenwerkingsverband Frans Jordaan vertellen over deze ontwikkeling en over de rol van het samenwerkingsverband daarbij. "In kleine stapjes werken we…
Zo'n vijftig leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis van het Kentalis College Arnhem (cluster 2) volgen vmbo in een reguliere school. In het gebouw van het Leerpark Arnhem volgen deze leerlingen gaandeweg steeds meer lessen en activiteiten in de reguliere groepen. De leerlingen hebben hier veel ontwikkelmopgelijkheden en worden goed voorbereid op…
Sinds leerlingen van het Altra College Haarlemmermeer, een vso-school in Hoofddorp, praktijkexamen kunnen doen op het Herbert Visser College in Nieuw- Vennep, hebben de afgelopen drie jaar achttien Altra-leerlingen een vmbo-diploma (basis/kader) behaald. Christiaan Schopman, teamleider bovenbouw van de afdeling Economie en Ondernemen en Zorg en Welzijn van het Herbert…
Dinsdagmiddag 16.30 uur, de telefoon rinkelt. De vader aan de andere kant van de lijn begint het gesprek met ‘ja hallo, daar ben ik weer’. Sonja Kilian, consulent bij het Ouder- en Jeugdsteunpunt van het Samenwerkingsverband Drechtsteden, luistert aandachtig en geeft aanvullende informatie. “We bieden ouders ruggensteun, ze voelen zich…
Gelijke kansen in het diplomagericht onderwijs voor alle Amsterdamse leerlingen. Met dat doel investeert Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen in de samenwerking tussen regulier en speciaal (diplomagericht) onderwijs. Het samenwerkingsverband stelde hiervoor een programmateam aan met een programmamanager en twee ambassadeurs. Programmamanager vo-vso Ellen Bouter en ambassadeur vo-vso Rixt Feersma Hoekstra…
Een sbo-school en een reguliere school in Roermond startten ruim zeven jaar geleden samen de Synergieschool. Op basis van ervaringen en voortschrijdend inzicht weet dit 'centrum voor leven en leren' steeds beter invulling te geven aan inclusiever onderwijs, vertelt Patrick Nieskens die sinds mei 2022 directeur is van de Synergieschool.…
Het begon in 2010 als kleinschalig experiment op initiatief van ouders, en groeide uit tot een voorbeeldige praktijk van inclusiever onderwijs. Inmiddels volgen zesendertig leerlingen van ZML-school Lichtenbeek in Elst thuisnabij en inclusief onderwijs in de reguliere basisschool De Esdoorn. Linda van Raaij, teamleider van Lichtenbeek, heeft de ontwikkeling vanaf…
Dankzij intensieve samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs en jeugdhulp biedt het Integraal Kind en Expertise Centrum in Hoorn (IKEC) kinderen van 0 tot 12 jaar gespecialiseerd onderwijs, kinderopvang en jeugdhulp volgens een integrale aanpak. Nu gebeurt dat nog op zes locaties, maar vanaf augustus 2025 wordt het IKEC ondergebracht in één…
In de Samen naar School-klas (SNS-klas) van basisschool De Kameleon in 's Gravenzande krijgen kinderen met een (ernstige) meervoudige beperking onderwijs in een aangepaste ruimte in de reguliere school. Evelien van der Heijden en Theo Molendijk, respectievelijk leerkracht van de SNS-klas en directeur van De Kameleon, zijn de initiatiefnemers van…
Als de school een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) wil aanvragen, ervaren de betreffende leerling en de ouders dat vaak als zeer ingrijpend. Daarom is het zo belangrijk dat het proces zorgvuldig vorm krijgt, betogen Jeanet Vroom, voorzitter van de commissie van toewijzing en plaatsing bij samenwerkingsverband VO Barneveld-Veenendaal en Marieke Boon, thema-adviseur…