Op de Prinses Beatrix School op Urk is inclusief onderwijs al jaren de praktijk. Kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking zitten hier samen met reguliere leerlingen in de klas. Zij volgen het onderwijs samen waar het kan en apart waar het nodig is. Van het team vergt dit specifieke…
De loopbanen van Riemer Poortstra en Mark van der Plas staan in het teken van onderwijs aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Sinds 2009 werken ze daarin samen; eerst als de projectleiders van het experiment passend onderwijs in de regio Amersfoort, en sinds de start van passend onderwijs als…
Sinds dit schooljaar (’23-’24) heeft de vmbo-afdeling van Stedelijk Dalton Lyceum in Dordrecht een onderbouwklas voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om in te kunnen groeien in het regulier voortgezet onderwijs. Inzet is dat deze leerlingen in twee jaar tijd worden toegerust om door te stromen naar de reguliere…
Overal in het land werken leraren, scholen en samenwerkingsverbanden in primair en voortgezet onderwijs aan inclusiever onderwijs, zo laat deze verzameling praktijkvoorbeelden zien. Ze doen dat op verschillende manieren, maar hebben allemaal dezelfde idealen: alle kinderen gelijke kansen en thuisnabij onderwijs bieden. Uit de ervaringen blijkt dat niet alleen kinderen…
Op de Monnikskap in Nijmegen kunnen jongeren met een lichamelijke beperking en/of chronische ziekte in hun eigen tempo een havo- of vwo-diploma halen. De school maakt momenteel een aanzienlijke verandering door. Eerst was het een afdeling van het Dominicus College, maar vanaf schooljaar 2024-2025 is de Monnikskap onderdeel van het…
Als inspiratieregio voor inclusief onderwijs zet samenwerkingsverband Driegang alles op alles om samen met scholen, leraren, ouders en andere partners meer inclusief onderwijs te realiseren, zo blijkt uit een gesprek met Henric Bezemer, directeur-bestuurder van dit samenwerkingsverband en met ambulant begeleider Willeke Kruijs, die is aangesteld als ‘aanjager van inclusief…
Zoveel mogelijk doen om leerlingen in het reguliere onderwijs te houden. Dat is de inzet van het Orthopedagogisch Didactisch Centrum Meppel (OPDC) dat valt onder de afdeling Meppel van samenwerkingsverband PO22.03. Eén van de drie afdelingen van het OPDC is WijsZo, waar leerlingen met gedragsproblemen tijdelijk onderwijs en zorg krijgen…
Op de dalton basisschool Europa in Enschede krijgen leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte hulp van een zogenoemde ‘maatwerkleerkracht’ die jarenlang ervaring heeft in het speciaal basisonderwijs (sbo). Niet alleen leerlingen, maar ook leerkrachten hebben baat bij deze vorm van inclusiever onderwijs, vertellen maatwerkleerkracht Sanne Bijkerk en groep 8-leerkracht Lindy Hardeman.…
Om de kwaliteit van het bestuur te verbeteren, rolvermenging en belangenverstrengeling te voorkomen, kozen de samenwerkende besturen van Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Westland (SPOW) ervoor om bestuur en intern toezicht van elkaar te scheiden. Er werden een professionele bestuurder en een onafhankelijke toezichthouder aangesteld. Drie hoofdrolspelers vertellen over de ins en…
Tijdens de Week van Inclusief Onderwijs zet het Steunpunt Passend Onderwijs leraren in de SPOtlight die op een inclusieve manier werken. Met welke gedachten zijn zij begonnen, hoe ervaren zij het en wat levert het werken op een inclusievere school op? Laat je vandaag inspireren door Rowena Schut van de…
Tijdens de Week van Inclusief Onderwijs zet het Steunpunt Passend Onderwijs leraren in de SPOtlight die op een inclusieve manier werken. Met welke gedachten zijn zij begonnen, hoe ervaren zij het en wat levert het werken op een inclusievere school op? Laat je vandaag inspireren door Coen Braakhekke van Kentalis…
Tijdens de Week van Inclusief Onderwijs zet het Steunpunt Passend Onderwijs leraren in de SPOtlight die op een inclusieve manier werken. Met welke gedachten zijn zij begonnen, hoe ervaren zij het en wat levert het werken op een inclusievere school op? Laat je vandaag inspireren door Gideon van Luyn, Spinoza…