Voor veel leerlingen is de overgang van vmbo naar mbo een kwetsbare schakel in de schoolloopbaan. Het regionaal loopbaandossier, ontwikkeld in de regio Noordoost Brabant, wil hier verbetering in brengen. De eerste ervaringen zijn positief, vertellen Jolanda Cuijpers, regiocontactpersoon van het Expertisepunt LOB en tevens werkzaam bij het Loket Doorlopende Leerlijnen…
Geen scheiding meer tussen vmbo en mbo, maar een doorlopende leerroute die is afgestemd op de individuele student en die uitmondt in een mbo-2 diploma. Sinds dit schooljaar (2022-2023) volgen zeventien jongeren deze ‘mbo-2 route’ in het gebouw van het Ichthus College in Kampen, die dit in samenwerking met het…
In Zuid-Limburg kunnen 4-jarige kinderen met extra ondersteuningsbehoeften terecht in een van de negen zogenoemde ‘startklassen’. Inzet is dat deze kleuters, dankzij de interprofessionele inzet van onderwijs en jeugdzorg, binnen een jaar doorstromen naar een reguliere, thuisnabije basisschool. Drie betrokkenen vertellen over deze twee jaar durende pilot, die in het…
Deze editie van Verrassend Passend beschrijft zes praktijkvoorbeelden van samenwerkingen tussen onderwijs en opvangorganisaties. De samenwerking is gericht op een vloeiende overgang naar het basisonderwijs, zodat alle kinderen hun onderwijscarrière soepel kunnen starten.
Zo vroeg mogelijk de juiste ondersteuning inzetten. Dat beoogt het in dit praktijkvoorbeeld beschreven Kans!overleg dat samenwerkingsverband Helmond-Peelland PO organiseert voor onder andere peuters met extra ondersteuningsbehoeften. Als er zorgen zijn over de ontwikkeling van het kind en het perspectief van onderwijs niet duidelijk is, komen de betrokkenen rond de…
Dat onderwijs, opvang en zorg onder één dak zitten, werpt in kindcentrum De Schilden in Den Dolder steeds meer vruchten af. Dit praktijkvoorbeeld laat zien dat de samenwerking er niet alleen toe leidt dat de overgang van opvang naar school voor kinderen vloeiend verloopt, maar ook dat kinderen op een…
Dat de overgang naar groep 1 stressloos en vloeiend verloopt, hebben de kinderen van de opvanggroepen van Kindcentrum Samenwijs Willibrordus in Diessen te danken aan de ‘peuter-kleutergroep’, waar ze goed worden voorbereid op deze stap. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak van dit kindcentrum, waarbij wordt gewerkt met een doorlopende speelleerlijn…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe kleuters met onderwijs-zorgbehoeften in Middelharnis worden begeleid in de zogenoemde KoZa-groep (Kleuteronderwijs Zorgarrangement). De kinderen krijgen thuisnabij adequate ondersteuning, zodat ze binnen een jaar kunnen uitstromen naar een passende plek in het onderwijs.
Het Integraal Kind en Expertise Centrum (IKEC) in Hoorn biedt op één locatie onderwijs, zorg en kinderopvang aan kinderen van 0 tot 12 jaar met een specifieke leer- en/of ontwikkelbehoefte. Zij krijgen zo lang als nodig is extra ondersteuning en begeleiding om hun talenten verder te ontwikkelen. Zo mogelijk keren…