Leerlingen van de School met de Bijbel in Bleskensgraaf – zowel uit het regulier als het speciaal basisonderwijs – werken en spelen samen onder één dak. Dit gebeurt vanuit de visie dat elk kind uniek is in de gaven die hij of zij gekregen heeft en dat zijn of haar…
10-14 Hoogeveen: voor wortelaars en vliegers. Eerst ontdekken wie je bent en wat bij je past, en pas instromen in het voortgezet onderwijs als je er klaar voor bent. Dat is de inzet van de leerroute 10-14 Hoogeveen waarvoor het Roelof van Echten College en PricoH (vereniging voor christelijk basisonderwijs)…
Kindcentrum De Vindplaats wil het speciale normaliseren. ‘Iedereen moet kunnen meedoen’ is een belangrijk uitgangspunt van Kindcentrum De Vindplaats in Amsterdam-West, dat twee jaar geleden de deuren opende. Alle kinderen uit de wijk zijn welkom, ook kinderen die meer uitdaging of extra ondersteuning nodig hebben. Het nieuwe gebouw, de opvang,…
De hvE-leerroute: met passende ondersteuning je diploma halen in een reguliere school. Sinds schooljaar 2023-2024 heeft het Roelof van Echten College in Hoogeveen een speciale leerroute voor havo- en vwo-leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. De school geeft deze zogenoemde ‘hvE-leeroute’ vorm en inhoud in samenwerking met RENN4. Caroline van Haeringen is…
Twee dagdelen per week volgen leerlingen van de Leo Kannerschool vso in Oegstgeest praktijklessen in het derde en vierde jaar in de nabij gelegen vmbo-school Yuverta. Dankzij samenwerking van de twee scholen kunnen deze vso-leerlingen een volwaardig vmbo basis- of kaderdiploma halen. Daphne de Moulin en Bas van den Berg…
Waar het zinvol en mogelijk is, trekken de samenwerkingsverbanden po en vo in Noord-Kennemerland samen op, zo ook in de beweging naar inclusiever onderwijs. Eva Schmidt-Cnossen en Meta Streefland, consulenten van respectievelijk samenwerkingsverband po en vo, vertellen vanuit welke visie ze hieraan werken en tot welke aanpak en activiteiten dit…
Tien jaar geleden, bij de start van passend onderwijs, was samenwerkingsverband VO Kop van Noord Holland een van de eerste regio’s waar een zogenoemde trajectvoorziening werd ingericht: een voorziening op elke reguliere vo school – ondersteuningspunt genoemd – waar leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften buiten de reguliere lessen om, worden begeleid…
Nadat Inge Verstraete en Marije de Wit, werkzaam bij swv vo Zuid Kennemerland, een congres in Oslo hadden bezocht, waren ze ervan overtuigd dat het belangrijk was om op een andere manier naar verzuim te kijken. Het is essentieel om in eerste instantie de aanwezigheid van alle leerlingen in beeld…
In Zo doen zij dit, laten we de professionals uit de praktijk aan het woord. Onderwerpen over de weg naar passend en inclusief onderwijs en alles daartussen. Er wordt belicht wat er goed gaat, maar ook waar de leerpunten liggen. Via deze verhalen hopen wij vanuit Steunpunt Passend Onderwijs (SPO)…
Ieder kind heeft het recht om te leren en te ontwikkelen. Ook kinderen die zijn uitgevallen of dat dreigen te doen. Onderwijs-zorgboerderij Natuurkr8 in Oosterwolde helpt deze kinderen om buiten het schoolgebouw tot rust en ontwikkeling te komen. Met als doel om terug te keren naar het onderwijs, op een…
Het is puzzelen, maar het kan en het mag allemaal! Astrid Ottenheym vertelt hoe ze in haar rol als directeur-bestuurder van PPO-NK zich inzette om een Samen naar School-klas te realiseren in Bergen. Omdat, zoals zij zegt: "je dan echt bezig bent met de bedoeling van passend onderwijs en inclusie".…
Erik Wissink en Patty Proenings blikken terug op 10 jaar passend onderwijs. Allebei zijn zij vanaf de start betrokken bij samenwerkingsverband PO Helmond-Peelland. Wissink begon als coördinator en is nu directeur-bestuurder van het samenwerkingsverband. Proenings was aanvankelijk betrokken als hoofd financiën van een schoolbestuur en is nu manager bedrijfsvoering en…