Leerresultaten van leerlingen zonder speciale onderwijsbehoeften in inclusieve klaslokalen: een meta-analyse
(Szumski et al., 2017)
We beginnen met een grote meta-analyse van de impact van inclusief onderwijs op de onderwijsuitkomsten van studenten zonder studieproblemen. Wanneer er een aanzienlijke hoeveelheid onderzoek is verzameld over een bepaald onderwerp, kunnen onderzoekers een meta-studie uitvoeren, waarbij inzichten van verschillende onderzoekers en contexten worden samengevoegd. Dit is hier ook het geval. Het voordeel van dit onderzoek is dat het gegevens over een groot aantal studenten samenvoegt en zich uitstrekt over meerdere landen en studies.
Het onderzoek
Dit artikel presenteert een meta-analyse van 47 onderzoeken die de impact van inclusieve klaslokalen op de academische prestaties van leerlingen zonder speciale onderwijsbehoeften (SEN) onderzochten.
De onderzoekers vonden een klein maar statistisch significant positief effect. Dat betekent dat leerlingen zonder speciale onderwijsbehoeften in inclusieve klaslokalen over het algemeen iets beter presteren op academisch gebied dan hun leeftijdsgenoten in traditionele klaslokalen. De auteurs onderzochten ook verschillende factoren die dit effect zouden kunnen beïnvloeden, bijvoorbeeld:
- het land van studie;
- de implementatie van het inclusieve model;
- de samenstelling van het onderwijsteam;
- de ernst van SEN bij studenten met een beperking;
- de aanwezigheid van studenten met emotionele en gedragsstoornissen (EBD);
- de educatieve fase.
Deze analyses werden gebruikt om te begrijpen hoe de aanwezigheid van studenten met SEN de academische resultaten van studenten zonder SEN in verschillende onderwijsomgevingen beïnvloedt.
Conclusie
Impact van leerlingen met ernstige versus milde beperkingen op de academische prestaties van leeftijdsgenoten
Uit de meta-analyse bleek dat de aanwezigheid van studenten met milde SEN een klein maar significant positief effect had op de academische prestaties van hun klasgenoten zonder SEN (d = 0,19)*, terwijl er geen significant effect was voor de aanwezigheid van studenten met ernstige SEN (d = 0,02).
De auteurs veronderstellen dat dit verschil kan bestaan omdat leraren minder ervaring hebben met het lesgeven aan leerlingen met ernstige SEN. Dit gebrek aan ervaring kan leiden tot een lagere zelfeffectiviteit bij het lesgeven, minder betrokkenheid en het aannemen van minder effectieve onderwijsstrategieën.
Het is belangrijk op te merken dat uit de meta-analyse geen negatief effect is gebleken op de academische prestaties van leerlingen zonder specifieke onderwijsbehoeften als ze in een klaslokaal zitten met leerlingen met ernstige beperkingen, alleen dat het effect niet significant verschilt van nul.
*d staat voor Cohen’s d. Cohen’s d meet de grootte van het verschil tussen twee groepen.
Meer weten? Laat ons je vragen weten via dit formulier.
Bron
Het hele onderzoek is hier te lezen:
Szumski, G., Smogorzewska, J., & Karwowski, M. (2017). Academic achievement of students without special educational needs in inclusive classrooms: A meta-analysis.. Educational Research Review, 21, 33–54.
Dit artikel is samengesteld door Jana Vyrastekova, universitair hoofddocent Gedrag, Economie en Beleid aan de Radboud Universiteit. Jana is experimenteel gedragseconoom en bestudeert de impact van sociale inclusie en sociale normen. Als persoon is ze nieuwsgierig naar wat we kunnen doen om de studietijd de beste tijd van het leven te maken voor iedereen, van leerlingen/studenten tot leraren/docenten, in alle contexten.