Omdenken van verzuim naar schoolaanwezigheid vraagt tijd en energie. Om scholen hierbij te helpen heeft het Steunpunt Passend Onderwijs een publicatie gemaakt met daarin een overzicht van aandachtspunten die belangrijk, c.q. voorwaardelijk zijn om met schoolaanwezigheid aan de slag te gaan. De publicatie geeft antwoorden op vragen als: Waarom is…
In opdracht van de VO-raad is in samenwerking met scholen voor voortgezet onderwijs, Internationale Schakelklassen (ISK) en samenwerkingsverbanden in kaart gebracht hoe het onderwijs aan nieuwkomersleerlingen van 12 tot 18 jaar het beste kan worden vormgegeven. Daarbij geholpen door experts uit de psychosociale hulpverlening, ouderorganisaties, de Onderwijsinspectie en het ministerie…
Onderwijs op school met leeftijdsgenoten en leraren is voor de ontwikkeling van kinderen belangrijk. Maar soms kunnen kinderen tijdelijk niet naar school, door psychische of lichamelijke klachten. Of lukt het maar deels of onregelmatig. Ook dan heeft een kind recht op onderwijs dat zo goed mogelijk bij het kind past,…
Adviesraad ÉigenWijsheid. (z.d.). Joël Smidt. Geraadpleegd op 7 november 2023, van Joël - Adviesraad ÉigenWijsheid (adviesraadeigenwijsheid.eu) Dokman, I., Oldeboom, B., & Visser-van Balen, H. (2022). De roep van de groep: groepsdynamiek, welbevinden en leren. Onderwijskennis.nl (NRO). Geraadpleegd op 10 oktober 2023, van www.onderwijskennis.nl/node/1910 Graczyk, P. (2022, 17 mei). Masterclass Shifting the Paradigm to a Focus…
School en de aanwezigheid op school doen er toe. Uit onderzoek blijkt dat kinderen maar zelden van de ene dag op de andere de school niet meer bezoeken. Schoolverzuim is een proces dat ook wel eens als 'dropping out in slow motion' wordt omschreven. In de handreiking van Ingrado staat…
In deze brochure over (hoog)begaafdheid staat centraal wat een goede aanpak kan zijn voor dubbel bijzondere leerlingen in de klas en op school. Het artikel vanuit de wetenschap laat zien wat de actuele wetenschappelijke inzichten zijn op het gebied van de afstemming op onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van deze dubbel bijzonderen…
Om landen die bezig zijn met de overgang naar inclusieve onderwijssystemen van elkaar te laten leren, heeft de European Association of Service providers for Persons with Disabilities (EASPD) vergelijkend onderzoek laten doen. Hieruit komt naar voren dat Nederland behoort tot de landen met de meest gesegregeerde onderwijsstelsels in Europa. Door…
Voor informatie over maatwerkmogelijkheden bij examens kan je terecht bij het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Zij bepalen welke examenaanpassingen voor kandidaten met een beperking zijn toegestaan bij het centraal examen en schetsen het speelveld waarbinnen een school keuzes kan maken. Het CvTE publiceert jaarlijks in september op de website www.examenblad.nl…
De Taalunie heeft samen met een groep deskundigen aanbevelingen geformuleerd om de overstap van ISK naar het vervolgonderwijs - en de ondersteuning in dit reguliere onderwijs - te verbeteren voor leerlingen. De overstap die nieuwkomersleerlingen in Nederland na gemiddeld twee jaar maken van het ISK naar het reguliere vervolgonderwijs is…
Ieder kind heeft recht op onderwijs. Toch volgen veel kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften geen formeel onderwijs. Dat geldt ook voor leerlingen die deelnemen aan een Samen naar School-klas. Een handreiking en een ondersteuningsprogramma moeten Samen naar School-initiatieven helpen om de onderwijspositie en inclusie van deze groep te versterken. Lees het…
Jaarlijks publiceert het ministerie van OCW de Regeling Test- en Screeningsinstrumenten voor lwoo/pro. Het doel van de regeling is de toegestane test- en screeninginstrumenten voor de indicatiestelling lwoo en de TLV voor het praktijkonderwijs voor het daaropvolgende schooljaar vast te stellen. De Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar…
Project Buitenkans is het praktijkgerichte project binnen het Programma Samenwerking Passend Onderwijs en Jeugdhulp. Dit programma is een samenwerking tussen de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH) en Stichting Regionaal Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Voortgezet Onderwijs Zuid-Holland West (SWVZHW). Het project Buitenkans ontvangt financiering uit…