Banner

Op naar geïntegreerde onderwijsvoorzieningen: samenwerking tussen het regulier en speciaal onderwijs

Traditioneel worden verschillende onderwijstypen gefinancierd uit verschillende potjes, waardoor ze zelden vermengd worden. In 2018 opende de overheid echter de deuren voor initiatieven met geïntegreerd onderwijs met de introductie van de beleidsmaatregel ‘Experimenten inclusieve leeromgeving’. Dit beleidsonderzoek had als doel om resultaten en ontwikkelingen door deze beleidsregel inzichtelijk te krijgen. Wat zijn de gevolgen van gemengde groepen van speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs en het werken met symbiose in het vso-vo?

Christy Tenback legt uit: “Wat we wilden weten in het praktijkonderzoek is wat het mengen van groepen betekent voor leerlingen, ouders en leerkrachten. Wat zijn bevorderende en belemmerende factoren? Wat zijn gevolgen? En dan gaat het enerzijds om leerresultaten, maar anderzijds ook om welbevinden en het zelfbeeld bij leerlingen en de tevredenheid bij ouders en leerkrachten over gemengde groepen.”