Eén derde van de mbo-studenten heeft een extra ondersteuningsbehoefte. De aard van deze behoefte verschilt per student. Mbo-scholen proberen met passend onderwijs iedere student succesvol een opleiding te laten afronden, ongeacht wat de ondersteuningsbehoefte is. Om scholen daarbij te ondersteunen zijn door het Kennispunt Passend Onderwijs van de MBO-Raad een…
Bekijk de presentatie over Samen bouwen aan passende kinderopvang, gepresenteerd tijdens de kennisdag 2024 van het Waarborgfonds & Kenniscentrum Kinderopvang.
Na een eerste meting in 2016 heeft Oberon opnieuw landelijk onderzoek gedaan in 2019 naar de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang. In totaal hebben bijna 1600 respondenten van basisscholen, kinderopvangorganisaties, schoolbesturen en bestuurders kinderopvang aan het onderzoek mee gedaan. In dit rapport kun je de bevindingen lezen.
Op veel plekken in Nederland wordt geëxperimenteerd met peuterkleutergroepen. De peuterkleutergroepen lopen tegen belemmeringen in de wetgeving voor kinderopvang en primair onderwijs aan (de groepsgrootte, de verplichting tot een eigen (af te sluiten) stamgroepruimte en de bkr). Een structurele peuter-kleutergroep waarbij deze kinderen de hele dag gezamenlijk in een groep…
Scholen leveren een stevige bijdrage aan de onderwijsloopbaan en ontwikkeling van leerlingen die nieuw zijn in Nederland. Op korte termijn wordt verwacht dat de instroom vanuit Internationale Schakelklassen (ISK’s) verder toeneemt. Hierdoor staan scholen voor een complexe opdracht. De leerlingen waar het om gaat, hebben namelijk verschillende behoeftes aan ondersteuning.…
Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De wet introduceerde een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in…
De Sectorraad Praktijkonderwijs is begonnen met de campagne: Daarom Praktijkonderwijs! Onderdeel van deze campagne zijn twee filmpjes. Het eerste filmpje is een voorlichtingsfilmpje over wat het praktijkonderwijs is. In het tweede filmpje wordt meer informatie gegeven over het schooladvies voor praktijkonderwijs. De procedure rond het advies praktijkonderwijs wijkt af van…
De Taalunie heeft samen met een groep deskundigen aanbevelingen geformuleerd om de overstap van ISK naar het vervolgonderwijs - en de ondersteuning in dit reguliere onderwijs - te verbeteren voor leerlingen. De overstap die nieuwkomersleerlingen in Nederland na gemiddeld twee jaar maken van het ISK naar het reguliere vervolgonderwijs is…
Jaarlijks publiceert het ministerie van OCW de Regeling Test- en Screeningsinstrumenten voor lwoo/pro. Het doel van de regeling is de toegestane test- en screeninginstrumenten voor de indicatiestelling lwoo en de TLV voor het praktijkonderwijs voor het daaropvolgende schooljaar vast te stellen. De Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar…
Op 1 augustus 2023 gaat een wetswijziging voor het mbo in. De wetswijziging gaat onder andere over passend onderwijs. Voor scholen in het pro, vso en vo is het goed om op hoofdlijnen te weten waar de wijziging over gaat. Het gaat om het wetsvoorstel verbetering rechtsbescherming mbo-studenten. Voor passend…
Het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen heeft een handreiking uitgebracht over de doorlopende leerroutes vmbo-mbo. Visueel is weergegeven waarom je een doorlopende leerroute in kunt zetten. Een doorlopende leerroute voorkomt schooluitval en bevordert soepele doorstroom naar het mbo. Wil je als vmbo-school de samenwerking met het mbo versterken? In de handreiking…
De overgang naar het mbo is voor veel jongeren een kwetsbaar moment in de schoolloopbaan. Dat geldt vooral voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte (in het voortgezet onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs). Al zijn er onder deze groepen leerlingen ook heel wat jongeren die het in het mbo uitstekend…