Op naar geïntegreerde onderwijsvoorzieningen: samenwerking tussen het regulier en speciaal onderwijs Traditioneel worden verschillende onderwijstypen gefinancierd uit verschillende potjes, waardoor ze zelden vermengd worden. In 2018 opende de overheid echter de deuren voor initiatieven met geïntegreerd onderwijs met de introductie van de beleidsmaatregel ‘Experimenten inclusieve leeromgeving’. Dit beleidsonderzoek had als…
Zo’n 35.000 leerlingen zijn door hun chronische ziekte niet in staat om gedurende langere periode(s) in een schooljaar fysiek les te volgen. Daardoor hebben deze leerlingen grote kans om sociaal geïsoleerd te raken en leerachterstanden op te lopen. Hybride onderwijs, waarbij deze leerlingen d.m.v. een computersysteem via een livestream aan…
Om landen die bezig zijn met de overgang naar inclusieve onderwijssystemen van elkaar te laten leren, heeft de European Association of Service providers for Persons with Disabilities (EASPD) vergelijkend onderzoek laten doen. Hieruit komt naar voren dat Nederland behoort tot de landen met de meest gesegregeerde onderwijsstelsels in Europa. Door…
Ieder kind heeft recht op onderwijs. Toch volgen veel kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften geen formeel onderwijs. Dat geldt ook voor leerlingen die deelnemen aan een Samen naar School-klas. Een handreiking en een ondersteuningsprogramma moeten Samen naar School-initiatieven helpen om de onderwijspositie en inclusie van deze groep te versterken. Lees het…
In de periode september tot en met december 2022 hebben, in opdracht van het Steunpunt Passend Onderwijs, OOG, BMC en Stichting het Gehandicapte Kind gezamenlijk uitvoering gegeven aan een eerste ondersteuningstraject Samen naar School. In het traject hebben zij, ieder vanuit hun eigen expertisegebied, initiatiefnemers ondersteund bij vragen samenhangend met…
Al vier jaar brengen Abdullah Karatas en zijn vrouw hun zevenjarige zoontje Mirza naar een instelling voor speciaal onderwijs. Mirza heeft namelijk autisme en een verstandelijke beperking. Het liefst zou het gezin zien dat hij naar een reguliere basisschool in de buurt kan, maar omdat dat nog vrij ongebruikelijk is,…
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht,…
Onderwijs is bedoeld om jezelf zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen. Het gaat om jouw toekomst, en daar moet jij dus zelf over mee kunnen praten en beslissen. Daarom is het goed dat je weet hoe onderwijs in Nederland geregeld is. Als je extra hulp nodig hebt om onderwijs te…
In deze pdf van de Kenniswerkplaats Diversiteit worden verschillende werkvormen en tools gepresenteerd voor het bieden van onderwijs voor democratisch burgerschap, wereldburgerschap, intercultureel onderwijs, de ontwikkeling van meerdere perspectieven en leren omgaan met controversiële kwesties. Deze werkvormen en tools kunnen gebruikt worden door docenten en leerlingen in het voortgezet onderwijs,…
Een Samen naar School-klas is een aangepast klaslokaal voor kinderen met een beperking binnen of vlakbij een gewone buurtschool. In hun eigen klas krijgen ze een ontwikkelingsaanbod op maat, met alle zorg en ondersteuning die ze nodig hebben. De zorg en ondersteuning in deze groepen wordt in het overgrote deel…
Hij start het gesprek met een aanklacht tegen de huidige visie op inclusief onderwijs. Bert Wienen, psycholoog, onderwijswetenschapper en associate lector jeugd bij Windesheim, vindt dat we in het denken over inclusief niet langer het kind als uitgangspunt moeten nemen. We zijn continu bezig ons af te vragen wat dit…