Project Buitenkans is het praktijkgerichte project binnen het Programma Samenwerking Passend Onderwijs en Jeugdhulp. Dit programma is een samenwerking tussen de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH) en Stichting Regionaal Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Voortgezet Onderwijs Zuid-Holland West (SWVZHW). Het project Buitenkans ontvangt financiering uit…
Update juni 2023 In het modelconvenant ‘Privacy samenwerking onderwijs-gemeenten-Jeugdhulp’ leggen samenwerkende gemeenten, jeugdhulp en samenwerkingsverbanden afspraken vast over het verwerken van persoonsgegevens van leerlingen en ouders. Ten opzichte van de vorige versie (november 2021) zijn belangrijke wijzigingen doorgevoerd en is het convenant aangevuld: Het model Privacy Convenant heeft een update…
In de afgelopen jaren heeft het tegengaan van ongeoorloofd verzuim in het po, vo en mbo veel aandacht gehad. Onder meer in het kader van de aanpak voortijdig schoolverlaten en het terugdringen van de zogenoemde thuiszittersproblematiek zijn grote inspanningen verricht om het verzuim tegen te gaan. In 2022 heeft de…
Op initiatief van Steunpunt Passend Onderwijs hebben er in samenwerking met Ingrado, NCJ, BiOND en de LBBO bijeenkomsten plaatsgevonden van de ontwikkelgroep ‘Werken aan aanwezigheid’. Tijdens deze bijeenkomsten is een start gemaakt met het verschuiven van de focus van verzuim naar aanwezigheid. De opbrengst van de ontwikkelgroep is dit compacte…
Bovenschoolsevoorzieningen op weg naar landelijk netwerk Landelijk zijn er in bijna 40 steden bovenschoolse voorzieningen in het vo en in 9 steden in het po ingericht, met een grote diversiteit. Tijdens de jaarlijkse conferenties van bovenschoolse voorzieningen hebben we gemerkt dat er een behoefte ligt om elkaar te ontmoeten. Om…
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht,…
Er zijn steeds meer scholen die bezig zijn met inclusief onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat professionals die hierbij zijn betrokken behoefte hebben aan uitwisseling en leren van elkaar. Om aan deze behoefte tegemoet te komen faciliteert het SPO het Channel Samenwerking Regulier & Speciaal. Dé plek om elkaar te treffen…
Schoolverzuim is een alomtegenwoordig en moeilijk probleem waarmee professionals in de geestelijke gezondheidszorg en op school worden geconfronteerd. Zelfs in milde vormen blijkt schoolverzuim een belangrijke risicofactor te zijn voor sociale, gedrags- en academische problemen in de vroege kinderjaren en adolescentie, evenals psychiatrische, economische en beroepsproblemen op volwassen leeftijd. Problematisch…
De Kennisrotonde van het NRO is sinds een paar maanden uitgebreid met het thema Jeugd. Dat betekent dat alle professionals uit het brede jeugddomein er met hun vragen terechtkunnen. Marianne Hooijsma gaat met de vragen aan de slag. Ze is onderzoeker bij het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en werkt daarnaast als…
Een recente ontwikkeling is het ontschotten van het (speciaal) onderwijs. Oftewel: het komen tot gespecialiseerd onderwijs waarin leerlingen met een diversiteit aan extra ondersteuningsbehoefte onderwijs volgen in dezelfde klas. De reeds geïmplementeerde beleidsregel biedt scholen die hieraan werken de ruimte om hiermee te experimenteren in de komende vier jaren. Vanuit…
A Roadmap for School Refusal Interventions Based on the Views of Stakeholder School attendance offers substantial short-term and long-term benefits for youths. Too many youths in the Netherlands are absent from school, posing a risk to their development and a challenge for professionals who seek to support these youths. School…