In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) legt het schoolbestuur vast welke extra ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften en hoe de ondersteuning is georganiseerd. Op basis van de schoolondersteuningsprofielen van de scholen beoordeelt het samenwerkingsverband passend onderwijs of er in de regio een dekkend ondersteuningsaanbod is. Het schoolondersteuningsprofiel:…
Begin 2022 is door het ministerie van OCW een subsidie toegekend aan het National Talent Centre of the Netherlands voor het ontwikkelen van een landelijk Kenniscentrum Hoogbegaafdheid. Met dit kenniscentrum beoogt het ministerie dat de professionals die werken met begaafde leerlingen toegang hebben tot actuele en toepasbare kennis en expertise.…
Omdenken van verzuim naar schoolaanwezigheid vraagt tijd en energie. Om scholen hierbij te helpen heeft het Steunpunt Passend Onderwijs een publicatie gemaakt met daarin een overzicht van aandachtspunten die belangrijk, c.q. voorwaardelijk zijn om met schoolaanwezigheid aan de slag te gaan. De publicatie geeft antwoorden op vragen als: Waarom is…
Voor informatie over maatwerkmogelijkheden bij examens kan je terecht bij het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Zij bepalen welke examenaanpassingen voor kandidaten met een beperking zijn toegestaan bij het centraal examen en schetsen het speelveld waarbinnen een school keuzes kan maken. Het CvTE publiceert jaarlijks in september op de website www.examenblad.nl…
De start van passend onderwijs op 1 augustus 2014 ligt nu negen jaar achter ons. Veel swv’s hebben de afgelopen jaren ervaren dat, mede door een complexe context, het realiseren van een goede bedrijfsvoering van een swv complex en tijdrovend is. In veel gevallen is nog een extra impuls nodig…
Bij de invoering van het passend onderwijs startte SWV Apeldoorn een onderzoek waaruit ook naar voren kwam dat leerkrachten meer betrokken moesten worden bij de ontwikkeling van het passend onderwijs. Om die reden werd het ontwikkeltraject Proeftuintjes gestart. Positieve psychologie is kenmerkend voor het ontwikkeltraject Proeftuintjes. In dit traject legden…
Online magazine over het belang van het luisteren naar de stem van de leerling Luisteren naar de stem van de leerling is helpend bij alle leerlingen en zeker ook bij leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. Het levert een schat aan nieuwe, waardevolle informatie op als we leerlingen hun verhaal laten vertellen…
Op initiatief van Steunpunt Passend Onderwijs hebben er in samenwerking met Ingrado, NCJ, BiOND en de LBBO bijeenkomsten plaatsgevonden van de ontwikkelgroep ‘Werken aan aanwezigheid’. Tijdens deze bijeenkomsten is een start gemaakt met het verschuiven van de focus van verzuim naar aanwezigheid. De opbrengst van de ontwikkelgroep is dit compacte…
Speciaal voor het inzichtelijk maken van de organisatie van de ondersteuning in de school, heeft het Steunpunt Passend Onderwijs de Scan Passend Onderwijs ontwikkeld. De resultaten van de scan geven de IB-er/ondersteuningscoördinator een totaalbeeld van het passend onderwijs op de school: Wat gaat al goed? Welke aandachtspunten zijn er en…
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht,…
Op de website zorgeloosnaarschool.nl is een mbo gids te bestellen om samen in gesprek te gaan op zoek naar een maatwerk oplossing. De gids zit boordevol handvatten en praktische informatie gericht op verschillende sleutelmomenten tijdens de schoolloopbaan, zoals mbo keuze, mbo start, stage en op zoek naar werk. De gids…
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht,…