Sinds 1 januari 2023 is de bekostiging van het primair onderwijs vereenvoudigd. Omdat de bekostiging van samenwerkingsverbanden voor een belangrijk deel is geregeld in de Wet op het primair onderwijs en de Wet op de expertisecentra, heeft dit niet alleen gevolgen voor de scholen maar ook voor de samenwerkingsverbanden passend…
Update juni 2023 In het modelconvenant ‘Privacy samenwerking onderwijs-gemeenten-Jeugdhulp’ leggen samenwerkende gemeenten, jeugdhulp en samenwerkingsverbanden afspraken vast over het verwerken van persoonsgegevens van leerlingen en ouders. Ten opzichte van de vorige versie (november 2021) zijn belangrijke wijzigingen doorgevoerd en is het convenant aangevuld: Het model Privacy Convenant heeft een update…
Dashboards (voorheen kijkglazen genoemd) geven informatie over de leerlingen van het samenwerkingsverband. Op basis van die informatie weet een samenwerkingsverband voor hoeveel leerlingen het bekostiging zal ontvangen en voor hoeveel leerlingen ondersteuningsbekostiging moet worden afgedragen. Er zijn verschillende dashboards waarin gegevens teruggekoppeld worden. Op de website van DUO vind je…
Volgens de wet geldt een bewaartermijn van uiterlijk drie jaar na afgifte van de TLV, maar voor welke gegevens geldt dat precies? En zijn er situaties waarin je mag afwijken van de termijn van drie jaar? Dit artikel gaat in op deze vragen.
M@ZL wordt MAZL. De bewezen effectieve interventie om verzuim te voorkomen en leerlingen met zorgwekkend ziekteverzuim vroegtijdig te signaleren en te begeleiden is vernieuwd. MAZL staat nu voor Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen. Met deze methodiek wordt er proactief gereageerd op ziekteverzuim signalen. Met deze nieuwe versie van MAZL presenteert…
Dit document betreft de samenvatting van onderzoek naar de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Op verzoek van de ministeries OCW en VWS hebben het NRO en ZonMw gevraagd aan het Verwey-Jonker instituut om onderzoek te doen naar de vraag welke kennis er al is over die samenwerking. Uit Nederlandse en…
Interne – en externe ontwikkelingen en de invloed het beleid van het samenwerkingsverband In 2018 is er vanuit het Steunpunt Passend Onderwijs een ontwikkelgroep actief geweest dat heeft gesproken over de verschillende interne en externe ontwikkelingen die van grote invloed zijn op de financiële positie, bedrijfsvoering en de beleidsmatige ontwikkelingen…
Op basis van een aantal internationale verdragen dringen de Kinderombudsman, het College voor de Rechten van de Mens en Defence for Children al jaren aan op inclusief onderwijs. In de verbeteragenda passend onderwijs staat dit nu ook als nieuwe opdracht: de komende jaren moet ingezet worden op inclusiever onderwijs, met…
De leidraad ‘Samen bouwen aan ouder- en jeugdsteunpunten’ zal samenwerkingsverbanden passend onderwijs helpen bij het opzetten van ouder- en jeugdsteunpunten opzetten. De leidraad geeft aan welke functies een ouder- en jeugdsteunpunt moet vervullen en aan welke voorwaarden het moet voldoen. Daarnaast geeft de leidraad praktische tips voor de oprichting. De…
Via Weer Samen Naar School en Passend Onderwijs proberen we in Nederland nu gedurende zo een vijfentwintig jaar een meer inclusief onderwijssysteem te realiseren. Zowel in ons land als daarbuiten is een debat gaande of een dergelijk ideaal wel te realiseren is en zo ja, hoe we dichter bij dat…
Samenwerkingsverbanden hebben tot eind 2023 de tijd om de bovenmatige reserves af te bouwen. De afbouw wordt op verzoek van OCW gemonitord en geanalyseerd door een werkgroep van de PO-Raad, VO-raad, het Netwerk LPO en de Sectorraad swv vo. De werkgroep doet daartoe twee keer per jaar een uitvraag bij…
De Scan bestuurlijke samenwerking is een zelfevaluatie-instrument dat input geeft aan het management, bestuur, deelnemende besturen en intern toezicht van het samenwerkingsverband om het gesprek met elkaar te voeren over de kwaliteit van de processen en de samenwerking binnen samenwerkingsverbanden.