Inclusief onderwijs en het welzijn van leerkrachten In deze samenvatting gebruiken we het woord ‘leerkrachten’. Hiermee bedoelen we alle onderwijsprofessionals die voor de klas staan. Welzijn van leerkrachten Leerkrachten hebben een hoog welzijn op het werk als: Ze tevreden, gewaardeerd, zelfverzekerd en gelukkig zijn, Ze genieten van interacties met…
Eén derde van de mbo-studenten heeft een extra ondersteuningsbehoefte. De aard van deze behoefte verschilt per student. Mbo-scholen proberen met passend onderwijs iedere student succesvol een opleiding te laten afronden, ongeacht wat de ondersteuningsbehoefte is. Om scholen daarbij te ondersteunen zijn door het Kennispunt Passend Onderwijs van de MBO-Raad een…
Bekijk de presentatie over Samen bouwen aan passende kinderopvang, gepresenteerd tijdens de kennisdag 2024 van het Waarborgfonds & Kenniscentrum Kinderopvang.
Na een eerste meting in 2016 heeft Oberon opnieuw landelijk onderzoek gedaan in 2019 naar de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang. In totaal hebben bijna 1600 respondenten van basisscholen, kinderopvangorganisaties, schoolbesturen en bestuurders kinderopvang aan het onderzoek mee gedaan. In dit rapport kun je de bevindingen lezen.
Op veel plekken in Nederland wordt geëxperimenteerd met peuterkleutergroepen. De peuterkleutergroepen lopen tegen belemmeringen in de wetgeving voor kinderopvang en primair onderwijs aan (de groepsgrootte, de verplichting tot een eigen (af te sluiten) stamgroepruimte en de bkr). Een structurele peuter-kleutergroep waarbij deze kinderen de hele dag gezamenlijk in een groep…
Scholen leveren een stevige bijdrage aan de onderwijsloopbaan en ontwikkeling van leerlingen die nieuw zijn in Nederland. Op korte termijn wordt verwacht dat de instroom vanuit Internationale Schakelklassen (ISK’s) verder toeneemt. Hierdoor staan scholen voor een complexe opdracht. De leerlingen waar het om gaat, hebben namelijk verschillende behoeftes aan ondersteuning.…
Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De wet introduceerde een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in…
Soms wordt een leerling tijdelijk geplaatst op een (V)SO school maar blijft wel ingeschreven op de reguliere school of school voor speciaal basisonderwijs. In dat geval kan de (V)SO school afspraken maken met de school waar de leerling staat ingeschreven en met het betrokken samenwerkingsverband over de overdracht van financiële…
Leerresultaten van leerlingen zonder speciale onderwijsbehoeften in inclusieve klaslokalen: een meta-analyse (Szumski et al., 2017) We beginnen met een grote meta-analyse van de impact van inclusief onderwijs op de onderwijsuitkomsten van studenten zonder studieproblemen. Wanneer er een aanzienlijke hoeveelheid onderzoek is verzameld over een bepaald onderwerp, kunnen onderzoekers een meta-studie…
Nieuwe handreiking 'Passend examineren' in het vo gepubliceerd Passend examineren is aan de orde als een kandidaat cognitief aan de exameneis kan voldoen, maar hierin door een beperking wordt belemmerd. Door het toestaan van (algemene) hulpmiddelen en het doen van aanpassingen kan het bevoegd gezag de kandidaat alsnog in staat…
Op 21 juni 2024 werd de nieuwe beleidsregel “Experiment Inclusieve leeromgeving” gepubliceerd. Deze beleidsregel biedt scholen uit het regulier en gespecialiseerd onderwijs meer mogelijkheden om intensief samen te werken en zo een goede start te maken met inclusief onderwijs. Uit ervaringen met de vorige beleidsregel Experimenten samenwerking regulier en speciaal…
Op naar geïntegreerde onderwijsvoorzieningen: samenwerking tussen het regulier en speciaal onderwijs Traditioneel worden verschillende onderwijstypen gefinancierd uit verschillende potjes, waardoor ze zelden vermengd worden. In 2018 opende de overheid echter de deuren voor initiatieven met geïntegreerd onderwijs met de introductie van de beleidsmaatregel ‘Experimenten inclusieve leeromgeving’. Dit beleidsonderzoek had als…