Banner

Welke onderwijskundige en pedagogische keuzes rond diversiteit en inclusie kun je tegenkomen als schoolleider? En hoe ga je daarmee om binnen je onderwijs, in de coaching van je collega’s en in je schoolomgeving? In deze actieve masterclass nemen onderzoekers en docenten Sofie Sergeant en Hanne Touw je mee in de zoektocht naar antwoorden op deze lastige vragen.

Op maandag 24 maart geven Sofie Sergeant en Hanne Touw de Masterclass ‘Inclusie: onderwijskundige en pedagogische keuzes’. We trappen de masterclass af met het waarom van inclusie: omdat er nu eenmaal sprake is van exclusie. Vervolgens worden enkele concepten (kruispuntdenken, diversiteit, inclusie, inclusief onderwijs) toegelicht en gelinkt aan de praktijk.

 

Over de masterclass

Het duo zal o.a. stilstaan bij de gewoontes van de inclusieve leraar (voortbouwend op het werk van Lani Florian en Tracy Edwards). Ze lichten toe waarom het werken aan een inclusieve school vraagt om moedige beslissingen en heldere communicatie.

De masterclass is interactief van karakter; je wordt uitgedaagd om mee te denken met vragen zoals: hoe kunnen wij onze verantwoordelijkheid opnemen op die route richting inclusief onderwijs? Hoe kunnen wij ruimte maken voor ademen, verbinden, en… loslaten? Hoe brengen wij die inclusieve pedagogiek in de praktijk? Inclusieve pedagogiek vertrekt vanuit de premisse: wat werkt voor kinderen ‘waar iets mee is’, werkt voor veel kinderen. Het denkkader biedt een schoolontwerp waarbij rekening wordt gehouden met de diversiteit in leerstijlen, achtergronden, interesses en uitdagingen. In deze masterclass ga je oefenen met wat dit kan betekenen voor onderwijs, voor de coaching van collega’s en voor de dagelijkse schoolomgeving.

Deze masterclass is een herhaling. Lees ook de terugblik van de succesvolle eerdere editie.

 

Wat levert deelname op?

  • Meer inzicht in de theoretische kaders rond diversiteit en inclusie in het onderwijs;
  • Meer inzicht in begrippen als diversiteit, kruispuntdenken, inclusie, inclusief onderwijs, inclusieve pedagogiek;
  • Handvatten om met een ‘inclusieve bril’ te kijken naar je eigen schoolpraktijk;
  • Handvatten om dilemma’s in je dagelijkse praktijk met collega’s te bespreken.

 

Voor wie?

De masterclass is bedoeld voor schoolleiders uit het po en vo die hun manier van werken en leidinggeven binnen de school op een inclusieve manier willen vormgeven. Deze masterclass is tevens uitermate geschikt voor beleidsmedewerkers, -adviseurs en leidinggevenden van samenwerkingsverbanden, ondersteuningscoördinatoren en intern begeleiders.

Om voldoende ruimte voor interactie en diepgang te waarborgen, kunnen aan deze masterclass maximaal 60 personen deelnemen. Deelname geschiedt op basis van volgorde van inschrijving.

 

Praktische informatie

Datum: maandag 24 maart 2025.
Tijdstip: 15:00 – 18:00 uur (incl. pauze), 18:00 – 19:00 uur dinerbuffet.
Locatie: omgeving Utrecht/Amersfoort.
Kosten: € 100,– (incl. diner en een set dialoogkaarten Inclusief onderwijs).
AanmeldenSchrijf je in via dit formulier. (Inschrijving verloopt via VO-academie)

 

Deze masterclass maakt deel uit van de masterclassreeks Inclusief onderwijs. In 2025 organiseren de PO-Academie, de VO-academie en het Steunpunt Passend Onderwijs vier masterclasses rondom dit thema. In de masterclasses gaan we in op verschillende vraagstukken voor schoolleiders over richting geven aan inclusiever onderwijs. Klik hier voor het overzicht van meld je aan voor de masterclass(es) van jouw keuze!